Pardubice (14.9.2017) – Do podzimní části letošního, 5. ročníku vstoupily TECHNOhrátky ve středu 13. září ve Střední průmyslové škole elektrotechnické a Vyšší odborné škole Pardubice. Nabídka atraktivních „oborů budoucnosti“ přilákala do největší střední školy v regionu více než 130 žáků z devíti základních škol. Do projektu, který úspěšně motivuje školáky k volbě technických a odborných profesí, se tak zapojilo už téměř 7 700 zájemců o obory z oblasti strojírenství, elektrotechniky, stavebnictví, geodézie, gastronomie, služeb, zahradnictví a zemědělství.
„Potřebujeme mít zodpovědné vzdělávání, aby absolventi škol nacházeli kvalitní uplatnění a nezůstávali na Úřadu práce. Právě TECHNOhrátky považuji za pozitivní příklad Pardubického kraje v podpoře technického a odborného vzdělávání. Tento projekt je pro děti důležitý, neboť jen málokteré z nich ví, co vlastně dělají jeho rodiče. Chtěli bychom tuto aktivitu prezentovat také v rámci České národní koalice pro digitální pracovní místa a inspirovat i ostatní kraje,“ uvádí náměstek ministerstva školství Jaroslav Fidrmuc.
„Tímto projektem Pardubický kraj už pátým rokem oslovuje zájemce z řad žáků základních škol o technické a odborné vzdělávání. Mnohým z nich už také pomohl vybrat jejich ´obor´. Pardubický kraj je navíc spjatý s průmyslovou výrobou a potřebuje novou kvalifikovanou pracovní sílu. TECHNOhrátky umožňují školákům široký záběr pohledu na současné profese a jsou nepochybně přínosem v rozvoji pracovního trhu v našem regionu,“ připomíná Roman Línek, I. náměstek hejtmana Pardubického kraje.
Zatím 56 akcí se 101 základními školami
Za čtyři a půl roku zahrnuly TECHNOhrátky 56 speciálních akcí ve 25 vybraných středních odborných školách Pardubického kaje s prezentací 64 různých oborů. Zúčastnili se jich žáci 7. až 9. tříd ze 101 základních škol – 95 z Pardubického kraje, 3 z Olomouckého, 1 z Královéhradeckého a 1 ze Středočeského kraje. V květnu 2017 se navíc uskutečnila i mezinárodní premiéra, když na akci ve Středním odborném učilišti Králíky dorazila výprava školáků ze Samosprávného gymnázia č. 1 z Miedzylesie.
„TECHNOhrátky jsou jednou ze stěžejních aktivit Pardubického kraje na podporu technického a odborného vzdělávání. Žáci základních škol se nenásilnou a zajímavou formou seznamují s technickými a zemědělskými studijními obory, a to s velkým předstihem před podáním vlastní přihlášky na konkrétní školu. Skutečnost, že se do projektu dosud zapojilo 7 700 školáků, napovídá, že TECHNOhrátky děti baví a inspirují. Podle mého názoru se tento projekt také významně podílí na tom, že v Pardubickém kraji – bez ohledu na demografickou křivku – stoupá zájem žáků o čtyřleté studium na středních odborných školách a že se daří udržet i zájem o tříleté učební obory,“ hodnotí přínos TECHNOhrátek Bohumil Bernášek, radní Pardubického kraje pro školství.
Nikoliv naučit, ale představit
V průběhu jednotlivých zastavení není cílem organizátorů naučit žáky konkrétnímu řemeslu. Snaží se však, aby zvolili zajímavý a akční program, který formou her a soutěží představí dětem základy oboru a také napoví, zda je může v budoucnu bavit. Zájem základních škol o účast v TECHNOhrátkách je stále vysoký a zpravidla po dvou dnech se už musí uzavírat přihlášky, neboť z více než dvacítky zaregistrovaných škol lze uspokojit pouze třetinu.
„TECHNOhrátky podporují také zemědělské obory. Agrární komora už začíná připravovat podobné kroky v podpoře vzdělávání jako Hospodářská komora. Už nyní registrujeme prvky multioborového prolínání a velice brzy mohou vzniknout další obory. Velice důležitým krokem v tomto směru je však také efektivní propagace technických, odborných a zemědělských profesí,“ říká Václav Kroutil, radní Pardubického kraje pro životní prostředí, zemědělství a venkov.
Akce žáky motivují
Organizátoři projektu se na všech zapojených středních odborných školách stále častěji setkávají s žáky, kteří si své další studijní zaměření zvolili právě zásluhou TECHNOhrátek.
„Chodil jsem na Základní školu v Nasavrkách a v roce 2013 jsme se zúčastnili akce v Třemošnici. Nebyl jsem v té době úplně rozhodnutý, kam půjdu na střední školu, ale po TECHNOhrátkách jsem měl už jasno. Zaujala mě tam truhlárna a její vybavení. Vždycky mě totiž lákala práce se dřevem,“ vzpomíná Alexandr Hurskyj, žák 4. ročník oboru operatér dřevařské a nábytkářské výroby v SOŠ a SOU technickém Třemošnice.
Ani Radek Dec z Jablonného nad Orlicí nedá na TECHNOhrátky dopustit. Před dvěma lety se sice jeho základní škola akce v Králíkách nezúčastnila, ale společně s dalším spolužákem ho na ni přivezl jeho otec. „Všechna pracoviště jsme si sice prošli mimo soutěž, ale seznámili jsme se s dílnami, zázemím i mistry a rozhodování pak bylo rychlé. Utvrdil jsem se v tom, že je to dobrá volba,“ pochvaluje si Radek Dec, žák 2. ročníku opravář zemědělských strojů v SOU opravárenském Králíky.
„Technohrátkovské“ školy bodují
Důležitým efektem projektu TECHNOhrátky společně s dalšími aktivitami Pardubického kraje na podporu technického a odborného vzdělávání, jako jsou například učňovská soutěž ve stavebnictví Řemeslo/Skill nebo Mladý chemik, je skutečnost, že na středních odborných školách narůstá počet přihlášek do maturitních oborů. A přestože do středních škol zatím ještě nenastoupily silné populační ročníky, udržuje se rovněž zájem žáků o tříleté učební obory zhruba ve stejné výši.
„Konečná čísla přihlášených žáků budou k dispozici až v říjnu, ale pokud jde o letos podané zápisové lístky, tak největší nárůst vykazují obory vzdělání s maturitní zkouškou a odborným výcvikem. Počet uchazečů, kteří odevzdali zápisový lístek do učebních oborů, se v porovnání s předešlým rokem téměř nezměnil. Mezi střední školy s největším nárůstem odevzdaných zápisových lístků patří Střední škola automobilní Ústí nad Orlicí, SPŠ elektrotechnická a VOŠ Pardubice, VOŠ a Střední škola technická Česká Třebová a SOU plynárenské Pardubice – tedy všechny, které jsou součástí TECHNOhrátek,“ potvrzuje Martin Kiss, vedoucí odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje.
Další důkaz přínosu projektu naznačuje pohled na Top desítku středních odborných škol v Pardubickém kraji s největším počtem přihlášek ke vzdělávání v uplynulém školním roce 2016/2017, do níž se zařadilo hned sedm „technohrátkovských“ škol: SPŠ elektrotechnická a VOŠ Pardubice, VOŠ a SŠ technická Česká Třebová, SŠ automobilní Ústí nad Orlicí, SŠ zahradnická a technická Litomyšl, Průmyslová SŠ Letohrad, SŠ potravinářství a služeb Pardubice i SPŠ Chrudim.
„Přidaná hodnota TECHNOhrátek však spočívá také v tom, že organizujeme odborné semináře kariérních a výchovných poradců nebo diskusní setkání zaměřená na problematiku technického či zemědělského vzdělávání v regionu. Právě v tomto roce se uskutečnil reprezentativní kulatý stůl, při němž odborníci ze základních i středních škol, profesních organizací, zemědělských podniků a Pardubického kraje diskutovali o tom, jak zvýšit zájem žáků o zemědělské profese,“ doplňuje Vladimír Zemánek, manažer projektu TECHNOhrátky.
TECHNOhrátky v číslech
Počet akcí v roce 2017: 10
Počet akcí za 4,5 roku: 56
Celkový počet zapojených středních odborných škol: 25
Počet zúčastněných žáků v roce 2017: 1 394
Celkový počet zúčastněných žáků: 7 695
Rekordně obsazené akce:
o 180 žáků – SŠ automobilní Ústí nad Orlicí (2016)
o 174 žáků – SOŠ a SOU Polička (2017)
o 161 žáků – SOŠ a SOU Lanškroun (2017)
Nejvíce ovocných dortů za vítězství v soutěžích: 10 – ZŠ Chrast
Více informací o projektu TECHNOhrátky na www.klickevzdelani.cz/technohratky.